DEVAM: 15- MİSVAK
KULLANMAK BABf
48 - (256) حدثنا
عبد بن حميد.
حدثنا أبو
نعيم. حدثنا
إسماعيل بن
مسلم. حدثنا
أبو المتوكل؛
أن ابن عباس
حدثه؛ أنه بات
عند النبي صلى
الله عليه
وسلم ذات
ليلة. فقام
نبي الله صلى
الله عليه
وسلم من آخر
الليل. فخرج فنظر
في السماء. ثم
تلا هذه الآية
من آل عمران: {إن
في خلق
السماوات
والأرض
واختلاف
الليل والنهار،
حتى بلغ، فقنا
عذاب النار}
[3/آل عمران/ الآيتان
190 و 191] ثم رجع إلى
البيت فتسوك
وتوضأ. ثم قام
فصلى. ثم
اضطجع. ثم قام
فخرج فنظر إلى
السماء فتلا
هذه الآية. ثم
رجع فتسوك
فتوضأ. ثم قام
فصلى.
[:-595-:] Bize Abd b, Humeyd rivayet etti. (Dediki): Bize Ebu Nuaym
rivayet etti. (Dediki): Bize İsmail b. Müslim rivayet etti. (Dediki): Bize
Ebu'l Mütevekkil rivayet etti. Önada İbni Abbas anlatmış.
İbn Abbas bir gece Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında kaldı. Allah'ın Nebisi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) gecenin son vakitlerinde kalktı. Dışarı çıkıp semaya baktı,
sonra Al-i İmran suresindeki şu: "Muhakkak göklerin ve yerin
yaratılışında, gece ile gündüzün değişip durmasında elbette akıl sahipleri için
deliller vardır." (Al-i İmran, 190) ayetini: "Bizi ateş azabından
koru" (Al-i İmran, 191) buyruğuna kadar okudu. Sonra eve dönüp ağzını
misvakladı ve abdest aldı sonra kalkıp namaz kıldı sonra yattı sonra kalkıp
dışarı çıktı, semaya baktı yine bu ayeti okudu sonra dönüp ağzını misvakladı,
abdest aldı sonra kalkıp namaz kıldı.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 6286
DAVUDOĞLU AÇIKLAMA: Bu hadis İmam Müslim'in
«Kitabu's-Salat»da bütün tarikleri ile rivayet ettiği bir hadisin muhtasarıdır.
Hadis-i şerif bir çok nefis hükümleri ihtiva etmektedir. Bunlar inşaallah orada
görülecektir. Ez Cümle geceleyin uykudan uyanan bir kimsenin gök yüzünü temaşa
ederek kudretullahın azametine delalet eden sayısız yıldızlara ve nurtopu gibi
parlayan aya bakması sonra bu ayeti kerimeyi okuması müstahaptir. Uykudan
tekrar tekrar uyanan kimsenin aynı temaşayı ve ayeti tekrarlaması da müstahap
olur.
NEVEVİ ŞERHİ: "Bize Ebu'l-Mütevekkil'in tahdis ettiğine göre İbn
Abbas ... " Bu hadiste çok sayıda faydalı mesele vardır ve ondan oldukça
nefis hükümler çıkartılır. Müslim -yüce Allah'ın rahmeti üzerine olsun- bu
hadisi burada muhtasar olarak zikretmiş, namaz kitabında (bölümünde) bunun rivayet
yollarını genişçe açıklamıştır. Orada da bunun geniş açıklaması ve bundan elde
edilecek faydalı bilgiler -yüce Allah'ın izniyle- gelecektir. Burada ise
hadisin bu kadarı ile ilgili bazı hususları sözkonusu edeceğiz:
Ebu'l-Mütevekkil'in
adı Ali b. Davud'dur. Ali b. Davud el-Basrı olduğu da söylenir.
"Dışarı
çıktı, semaya baktı sonra Al-i İmran suresindeki şu ayeti okudu ... "
Buradan geceleyin uyanırken semaya bakmakla birlikte bu ayetin okunmasının
müstehap olduğu hükmü anlaşılmaktadır. (3/145) Çünkü bu çokça düşünmeye,
tefekküre sebeptir. Aynı gecede birkaç defa uyuyup, uyanıp dışarı çıkacak
olursa yine hadiste sözkonusu edildiği gibi bu ayetleri tekrar okuması
müstehaptır. Şanı yüce Allah en iyi bilendir.